fredag, januari 18, 2008

när man hittar guldkorn

delar man med sig..

under slutarbetes processen fick jag ett boktips av filosofen i Åbo.
Pia Tafdrup - Över vattnet går jag, skiss till en poetik

jag började läsa, små noteringar sammansatta till bok där kapitel för kapitel närmar sig poesi ur olika aspekter. jag tycker hennes ord har stor giltighet även för annat skapande. min pocket är nu full av streck, understrykningar och utropstecken, på det där maniska sättet när man tycker någon har satt ord på
s a n n i n g e n.
som följande rader, jag citerar:

Känslor varar inte länge. Det gör däremot minnet av dem. Nostalgi är farlig, minnet livsviktigt.

Skapelseprocessen handlar om att ge det namnlösa namn, att artikulera det oartikulerade, finna väg till en plats där ljuset är begravt.

Dikten talar, lyssnar och tiger. På en gång.

Mina dikter har alltid sin inre nödvändighet och är därför oändligt sårbara i ett möte med omvärden. Det är en speciell handling att visa fram något som ingen önskat eller begärt. Varje gång.

ovanstående 4 citat är alltså inte från mig. till mina skapande, läsande, tänkande,reflekterande vänner som läser min blogg, jag rekomenderar er att läsa Över Vattnet Går Jag.

Inga kommentarer: