söndag, februari 03, 2008

språköra i biosvängen, eller något sådant

på väg till min sista festivalfilm inhandlade jag lite godis, en kille står och hänger i kassan med sin jobbande kompis, de tittar åt mitt håll, jag är enda kunden, de pratar med varann om mig. pratar. på utrikiska. vissa ord känner mitt öra igen. när jag betalar flinar kompisen tvetydigt åt mig. jag tittar på honom med min hårdaste medusablick, varvid han frågande tittar tillbaka på mig."jag tyckte du pratade om att knulla" sa jag till honom. på den snabba nyansskiftning som inträffade i hans och polarens ansikte utgår jag från att mitt språköra är i gott skick..

under byte av filmrullar hör jag en stämma säga "det är så ovant att höra någon prata asiatiska" rösten får medhåll av sina vänner. jag tänker i mitt stilla sinne, om du ser filmer som en geishas memoarer med engelskpratande kineser som spelar japanskor kan det nog vara omtumlande att se koreansk film med koreanskt tal..

svarta tanten gör stan.

Inga kommentarer: